Відбулося розширене засідання робочих груп зі створення / оновлення освітніх програм «Середня освіта (Математика)» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти
24 червня 2025 р. на факультеті комп’ютерних наук, математики, фізики та економіки Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка в онлайн-форматі відбулося розширене засідання робочих груп зі створення / оновлення освітньо-професійних програм «Середня освіта (Математика)» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти за спеціальністю А4 Середня освіта предметною спеціальністю А4.04 Середня освіта (Математика) галузі знань А Освіта, за якими будуть навчатися вступники 2025 р.

У засіданні взяли участь гаранти освітніх програм – кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри загальної фізики і математики Оксана Москаленко (магістерський рівень), кандидатка фізико-математичних наук, доцентка Людмила Матяш (бакалаврський рівень), а також члени робочих груп: доктор фізико-математичних наук, професор, завідувач кафедри математичного аналізу та інформатики Микола Сєров, кандидат фізико-математичних наук, доцент Юрій Москаленко, кандидатка педагогічних наук, доцентка Любов Черкаська, заступниця директора з НВР Полтавського ліцею № 6 «Лідер» Наталія Саєнко, здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти Валентин Олексенко та Софія Павленко і другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014.04 Середня освіта (Математика) Дарина Пузь та Дар’я Баюра.
До обговорення також долучилися докторка фізико-математичних наук, деканка факультету комп’ютерних наук, математики, фізики та економіки Тетяна Барболіна, представники закладів загальної середньої освіти Полтави та області, органів місцевого самоврядування та освітянської спільноти, зокрема: директор Полтавського ліцею імені А. С. Макаренка Валерій Шульга, заступниця директора з НВР Опішнянського ліцею Олена Педяш, головний спеціаліст Департаменту освіти Полтавської міської ради Ігор Політько, завідувачка відділення Полтавського фахового коледжу транспортного будівництва Наталія Пащенко, заступник селищного голови Скороходівської селищної ради Юрій Петренко, учителька-методистка Кременчуцького ліцею № 4 Світлана Ховрак та інші.
Деканка факультету Тетяна Барболіна надала стислу інформацію щодо особливостей освітньо-професійних програм, які представлені на обговорення зібранню, детально схарактеризувала ОП «Середня освіта (Математика)» бакалаврського рівня. Зокрема, вона зазначила, що відповідно до Закону України «Про вищу освіту» освітня програма може передбачати можливість присвоєння кількох професійних кваліфікацій, що формуються за рахунок її вибіркових компонентів. Реалізація такого підходу до проєктування освітньої програми «Середня освіта (Математика)» дала можливість употужнити математичну та методичну підготовку майбутніх учителів математики зі збереженням можливості отримання здобувачами вищої освіти професійної кваліфікації, яка даватиме право викладання фізики або інформатики. В освітній програмі пропонується три блоки вибіркових дисциплін: два з них забезпечують додаткові професійні кваліфікації «Вчитель-бакалавр (Середня освіта (Інформатика))», «Вчитель-бакалавр (Середня освіта (Фізика та астрономія))», третій блок передбачає довільний вибір освітніх компонентів. Відповідно виокремлені фахові компетентності та програмні результати навчання, які дають право на присудження зазначених професійних кваліфікацій. За пропозиціями досвідчених педагогів-практиків підсилена змістова методична складова, зокрема дисциплінами «Цифрові практики в методиці навчання математики», «Сучасні вектори методичної підготовки вчителя математики» і навчальною практикою зі створення цифрових освітніх ресурсів.
Гарантка освітньої програми Оксана Москаленко ознайомила учасників із ключовими змінами в новій редакції ОП магістерського рівня, зокрема наголосила на уточненні формулювань фахових компетентностей з урахуванням оновленого Професійного стандарту вчителя. Відповідні зміни спрямовані на посилення практичної складової підготовки, розвиток цифрової та методичної грамотності, критичного мислення, здатності до інклюзивного навчання, професійної рефлексії та управління освітнім процесом.

Також було зазначено, що представлена редакція програми містить оновлену назву професійної кваліфікації, яку отримує випускник: замість формулювання «Магістр середньої освіти (Математика), вчитель математики» відтепер використовується «Вчитель-магістр (Середня освіта (Математика))», що узгоджується з сучасними нормативними актами й міжнародною практикою.
Крім того, з урахуванням побажань стейкголдерів та здобувачів освіти, в оновленому варіанті ОП освітній компонент «Виробнича педагогічна практика» представлений єдиним блоком на 15 кредитів. Це дозволить забезпечити цілісність і безперервність практичного досвіду здобувача освіти в реальному освітньому середовищі, організувати довготривале професійне занурення в педагогічну діяльність, що сприятиме формуванню професійних компетентностей (планування, навчання, діагностика, рефлексія), гнучко варіювати індивідуальні завдання практики відповідно до компетентнісних акцентів магістерської програми, у цілому позитивно впливатиме на професійне становлення майбутнього вчителя математики.

Що ж до змін у структурі ОП «Середня освіта (Математика)» магістерського рівня, зокрема, переходу для вибіркових дисциплін із 4 кредитів на 3 та збільшення кількості вибіркових дисциплін із 6 до 8, то таке рішення уможливить розширення академічної мобільності і свободи вибору для здобувачів освіти, надасть можливість гнучкого формування індивідуальної освітньої траєкторії, орієнтованої на особистісні інтереси, професійні потреби та майбутні освітні виклики, забезпечить змістову насиченість без перевантаження, оскільки дисципліни по 3 кредити дозволяють більш чітко структурувати навчальний процес, водночас залишаючи простір для самостійної роботи. Такий підхід відповідає європейській практиці проєктування програм другого (магістерського) рівня, де ширший вибір освітніх компонентів з меншим обсягом кредитів забезпечує більшу гнучкість освітнього процесу.

Засідання робочої групи відзначилося продуктивною атмосферою, активною участю зацікавлених сторін і професійним підходом до ухвалення рішень. Модератор зібрання Юрій Москаленко акцентував на важливості участі стейкґолдерів та здобувачів освіти в оновленні програм та подякував усім учасникам за конструктивний діалог. Він відзначив, що переважна більшість побажань і пропозицій, висловлених під час обговорення проєктів програм членами робочих груп і освітянами Полтавщини, враховані.

Усі присутні дійшли думки, що освітньо-професійні програми «Середня освіта (Математика)» першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів вищої освіти із запропонованим змінами цілком відповідають державним вимогам та сучасним запитам освітньої сфери, створюють умови для якісної професійної підготовки вчителя математики нового покоління і можуть бути впроваджені в освітній процес Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. Було досягнуто згоди щодо завершення процедури погодження обговорюваних проєктів освітньо-професійних програм для набору 2025 р.