«Фінансова грамотність: міжнародний досвід для українських педагогів» – зустріч із представником Федерального резервного банку Нью-Йорка Грехемом Лонгом
У межах підготовки до впровадження в Україні нового обов’язкового шкільного предмета «Підприємництво і фінансова грамотність» 17 червня 2025 року відбулась онлайн-зустріч із Грехемом Лонгом – директором з навчальних програм та методичного керівництва, зовнішніх зв’язків та освіти Федерального резервного банку Нью-Йорка, організована НБУ.
До події долучилися викладачі кафедри політекономії – зав. кафедри доцент Сергій Степаненко, доценти Борис Шевченко і Тетяна Непокупна.
Під час зустрічі обговорювалися основні засади викладання фінансової грамотності у школах. Грехем Лонг наголосив, що фінансова грамотність – це передусім життєва навичка, яка має відповідати реальним потребам учнів і допомагати їм у повсякденному житті. Освіта повинна бути актуальною «тут і зараз», а навчання має відбуватися саме в той момент, коли в учнів виникає потреба у відповідних знаннях.
Окрема увага була приділена базовій концепції фінансової грамотності – розумінню вартості грошей у часі. Якщо кошти не витрачати одразу, вони можуть бути збережені, інвестовані або використані для саморозвитку. Ця концепція є фундаментом для вивчення таких тем, як заощадження, депозити, кредити, фінансове планування.
Значну увагу спікер приділив важливості інтеграції фінансової грамотності у зміст інших предметів – історії, математики, громадянської освіти та ін. Такий підхід дозволяє сформувати цілісне розуміння фінансових процесів та закріпити знання у міжпредметному контексті.
Окремо підкреслювалася роль проблемних запитань як дієвого інструменту зацікавлення учнів. Саме завдяки таким запитанням, як «Що буде, якщо не платити податки?», «Чи всі борги є поганими?», «Чому важливо відкладати гроші?», у школярів виникає мотивація до вивчення теми та пошуку відповідей.
Серед інших важливих порад – необхідність використовувати життєві приклади, пояснювати складні терміни простою мовою, залучати до навчання історії успіху, практичні кейси, конкурси та дослідницькі завдання. Усе це, за словами Грехема Лонга, перетворює уроки на живий освітній процес, наповнений практичним змістом та емоційною залученістю.
Учасники заходу отримали низку практичних ідей для впровадження предмета «Підприємництво і фінансова грамотність». Зустріч стала джерелом натхнення для педагогів, які прагнуть формувати у здобувачів освіти не лише знання, а й відповідальне ставлення до фінансових рішень.


