На кафедрі загальної педагогіки та андрагогіки відбувся науково-теоретичний семінар «Дидактична система локально орієнтованого навчання здобувачів базової середньої освіти»
12 грудня 2025 р. на кафедрі загальної педагогіки та андрагогіки спільно з кафедрою педагогічної майстерності та менеджменту імені І. А. Зязюна Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка відбувся науково-теоретичний семінар «Дидактична система локально орієнтованого навчання здобувачів базової середньої освіти».


Ректорка університету, докторка педагогічних наук, професорка Марина Гриньова відкрила семінар, наголосивши на актуальності локально орієнтованого навчання як сучасного напряму трансформації української базової середньої освіти. Вона підкреслила, що в умовах цифровізації, воєнних викликів та регіональних освітніх нерівностей школа має працювати в тісному зв’язку з потребами місцевих громад, спираючись на ресурси території, культурні традиції та соціальні запити учнів і батьків. Саме локально орієнтоване навчання забезпечує гнучкість, адаптивність і практичну спрямованість змісту освіти, сприяючи становленню компетентних та активних громадян.

Професор кафедри загальної педагогіки та андрагогіки, доктор педагогічних наук, проректор з наукової роботи професор Василь Фазан підкреслив, що локально орієнтоване навчання активно розвивається в країнах ЄС як складова освіти сталого розвитку. Європейські практики демонструють ефективність інтеграції освітніх проєктів, пов’язаних із проблемами та можливостями конкретних регіонів, що сприяє формуванню дослідницьких, громадянських та міжкультурних компетентностей учнів. Україна поступово рухається у цьому напрямі, проте потребує розробки чітких механізмів управління впровадженням локально орієнтованих моделей навчання.
Спікер семінару, завідувач кафедри загальної педагогіки та андрагогіки, доктор педагогічних наук, професор Володимир Мокляк зосередив увагу на теоретичних підвалинах дидактичної системи локально орієнтованого навчання. Він окреслив її як комплекс взаємопов’язаних цілей, змістових, технологічних та оцінювальних компонентів, що забезпечують адаптацію освітнього процесу до потреб конкретної територіальної спільноти. Професор наголосив, що ефективне впровадження такої системи можливе лише за умов партнерства закладів освіти, місцевої влади, громадських організацій і батьківської спільноти.
Професорка кафедри хімії та методики викладання хімії, докторка педагогічних наук, професорка Надія Шиян відзначила, що соціально-педагогічні чинники локально орієнтованого навчання охоплюють державну політику, регіональні потреби, соціально-культурний потенціал громади та мотиваційно-ціннісні орієнтації учнів. Саме взаємодія цих чинників визначає можливості для інтеграції локального змісту в навчальні програми та спрямовує педагогів на пошук інноваційних рішень.
Завідувачка кафедри педагогічної майстерності та менеджменту імені І. А. Зязюна професорка Олена Жданова-Неділько акцентувала, що ключовими завданнями досліджень в області локально орієнтованої освіти є:
– відродження і систематизація вітчизняного досвіду і практики локально орієнтованої освіти, який існував у країні;
– звернення до вітчизняних науковців-дидактів, які застосовували принципи локально орієнтованої освіти;
– розроблення і вдосконалення їх напрацювань.
Професорка кафедри теорії й методики фізичного виховання, адаптивної та масової фізичної культури, докторка педагогічних наук Оксана Даниско підкреслила, що одним із пріоритетних завдань закладів загальної середньої освіти є пошук та впровадження інноваційних підходів, спрямованих на цілісний розвиток ключових компетентностей і наскрізних умінь учнів, формування патріотизму, активної громадянської позиції, національної ідентичності, шанобливого ставлення до культурної спадщини та любові до рідного краю. Про це йдеться, зокрема, в основних положеннях низки українських нормативних документів.
Професорка кафедри загальної педагогіки та андрагогіки, докторка педагогічних наук Леся Петренко наголосила на важливості розробки організаційно-методичного супроводу упровадження дидактичної системи локально орієнтованого навчання здобувачів БСО, підкресливши потребу створення навчально-методичних матеріалів, що враховують локальні ресурси, а також цифрових платформ для взаємодії педагогів і громад.
Докторантка Вікторія Перевознюк презентувала модель дидактичної системи локально орієнтованого навчання здобувачів БСО та окреслила етапи її впровадження в освітній процес: підготовчий, констатувальний, формувальний та контрольний етапи.

У дискусії також узяли участь доктори педагогічних наук, професори Олена Ільченко, Лариса Семеновська, Андрій Ткаченко, Валентина Цина, кандидати педагогічних наук, доценти Алла Хоменко, Оксана Большая, Ірина Бабенко, кандидатка економічних наук Інна Іщенко, доцентка Ніна Пивовар.
За результатами обговорення учасники семінару визначили пріоритетні напрями розвитку локально орієнтованого навчання здобувачів базової середньої освіти:
– на державному рівні: підтримка освітніх проєктів територіальних громад, розвиток цифрової інфраструктури;
– на інституційному рівні: оновлення освітніх програм, адаптація дидактичної системи до інклюзивного освітнього середовища; впровадження партнерських моделей взаємодії з місцевими організаціями, розвиток системи методичного супроводу педагогів;
– на процесуальному рівні: застосування інноваційних технологій, проєктного та дослідницького навчання, удосконалення оцінювання результатів;
– на індивідуальному рівні: розвиток педагогічної творчості, формування відповідальності за освітні результати, становлення громадянської активності учнів, підтримка їхніх індивідуальних інтересів.
