Науковці Полтавського педагогічного обговорили тенденції та особливості взаємодії вищої освіти та ринку праці на методологічному семінарі НАПН України

Науковці Полтавського національного педагогічного університету ім. В. Г. Короленка взяли активну участь у методологічному семінарі НАПН України «Тенденції та особливості взаємодії вищої освіти та ринку праці в умовах війни та післявоєнного відновлення України», який відбувся 20 листопада з метою аналізу і обговорення тенденцій та особливостей взаємодії вищої освіти та ринку праці в Україні в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення, розроблення відповідних рекомендацій та пропозицій на національному та інституційному рівнях для успішного відновлення та розвитку економіки України.

Організаторами методологічного семінару виступили НАПН України, Відділення вищої освіти, Інститут вищої освіти, ДЗВО «Університет менеджменту освіти», ними було передбачено його проведення у змішаному форматі.

Відкрив семінар президент НАПН України, академік НАН України і НАПН України Василь Кремень, який окреслив напрямки роботи семінару задля досягнення його мети.

Модератор семінару, академік-секретар Відділення вищої освіти Національної академії педагогічних наук України, академік НАПН України Петро Саух зосередив увагу на його головній місії, а саме проаналізувати дисбаланс між системою вищої освіти та ринком праці, зокрема структурні розриви та невідповідності кваліфікацій. Він зазначив, що семінар продовжує попередню науково-аналітичну роботу, включно з опрацюванням міжнародного досвіду, яка виявила низку проблем, що потребують подальшого дослідження. Саме тому до обговорення було залучено як провідних науковців науково-дослідних інститутів і закладів вищої освіти України, так і представників роботодавців.

Із мотиваційними виступами до учасників звернулися голова Спілки ректорів закладів вищої освіти України, професор Петро Куліков, голова Об’єднання організацій роботодавців України, президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах, який зосередив увагу на питаннях підготовки кадрів для індустріально-інноваційного розвитку України.

Згідно з програмою семінару секційні засідання відбувалися за наступними ключовими напрямами:

законодавче забезпечення взаємодії вищої освіти та ринку праці в умовах в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення (Керівники секції: Юрій Скиба; Олександр Жабенко);

встановлення відповідності вищої освіти в Україні національній системі кваліфікацій і ринку праці (Керівник секції: Володимир Ковтунець);

розкриття тенденцій та особливостей міжнародного досвіду взаємодії вищої освіти та ринку праці (Керівники секції: Олена Отич, Леся Червона);

поглиблення розуміння кваліфікаційного розриву на ринку праці України у підготовці фахівців із вищою освітою (Керівники секції: Вікторія Сидоренко, Лідія Горошкова);

трансфер технологій і кваліфікаційні навички фахівців із вищою освітою як складові сучасного економічного ландшафту України (Керівники секції: Володимир Кулішов, Юлія Герасименко;

сучасні технології розвитку компетентностей фахівців із вищою освітою для повоєнного відновлення України (Керівник секції: Ольга Ярошенко).

Серед представників наукової, науково-освітньої і громадської спільноти від ПНПУ ім. В. Г. Короленка в семінарі взяли участь Сергій Школяр, Володимир Мокляк, Анна Шовкова-Альохіна, Сергій Новописьменний, Оксана Кирильчук (3, 5 та 6 секції). Теми доповідей науковців університету торкалися екологічних аспектів розвитку матеріально-технічної бази факультету, підготовки майбутніх журналістів для ринку праці, аналізу думки стейкхолдерів як каталізатору змін у закладах вищої освіти, об’єктів права інтелектуальної власності як складових розвитку кваліфікаційних навичок фахівців із вищою освітою, а також можливостей ШІ у формуванні професійних компетентностей майбутніх учителів.

Жвава дискусія розгорнулася на 3-й секції, яка була ініційована модератором, керівником секції Оленою Отич, – головним науковим співробітником відділу взаємодії вищої освіти та ринку праці Інституту вищої освіти НАПН України, доктором педагогічних наук, професором. За інформацією Олени Миколаївни згідно з результатами роботи секції методологічного семінару підготовлені рекомендації щодо взаємодії вищої освіти та ринку праці на національному та інституційному рівнях для успішного відновлення та розвитку економіки України. Зокрема відповідно до виступу Сергія Школяра на тему «Об’єкти права інтелектуальної власності як складові розвитку кваліфікаційних навичок фахівців із вищою освітою» задля сприяння розвитку підприємницького мислення й компетентностей у сфері комерціалізації знань, зменшення кваліфікаційного розриву між освітою і ринком праці внесені його пропозиції:

Інтегрувати навчальні модулі з інтелектуальної власності у державні стандарти вищої освіти, особливо у спеціальності, пов’язані з менеджментом, інженерією, ІТ, творчими індустріями.

Включати навчальні кейси з управління інтелектуальною власністю у програми підготовки фахівців різних галузей (економіка, педагогіка, менеджмент, ІТ, дизайн тощо).

Розвивати систему зовнішніх і внутрішніх механізмів стимулювання викладачів та студентів до створення власних об’єктів ІВ (патентів, авторських прав, торговельних марок, тощо).

Організовувати спільні проєкти із бізнесом, стартап-інкубаторами та інноваційними хабами, де здобувачі освіти зможуть застосовувати знання з права ІВ на практиці.

Залучати фахівців-патентних повірених, юристів, експертів з трансферу технологій до проведення практичних семінарів і тренінгів у межах підготовки здобувачів освіти.

За результатами проведення методологічного семінару та вивчення його матеріалів науковцями заплановані інтерактивні консалтинг-семінари в рамках реалізації загальної концепції розвитку університету, співпраці між університетом та академією для успішного відновлення та розвитку економіки України, розгалуження взаємодії вищої освіти та ринку праці.

You may also like...